logo
konto fb rss email
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.
INZERCIA

Nemá Vatikán rád celiatikov?

Publikované: 15.07.2017 o 07:31Autor: Mária Kohutiarováhodiny Prečítate približne za 4 minúty
Médiá a tiež mnohí veriaci aj neveriaci majú novú cirkevnú tému: a to smernicu Vatikánu k matérii (teda zloženiu) predmetov eucharistického slávenia – hostie a vína. Podľa prezentácie aj slovenskej tlače je Cirkev netolerantná k celiatikom a neberie ich vážne. Je to tak?

Hoci problém celiakie sa zviditeľnil len v posledných rokoch (a ostáva pýtať sa, ako riešili prijímanie hostie predtým), nie je pravda to, čo práve čítame v palcových titulkoch na stránkach novín a webov.

To, čo ľudia teraz čítajú, je nedotiahnutá polopravda, vyvolávajúca negatívne emócie a zbytočne zvyšujúca odpor voči Cirkvi, čo dokazujú mnohé „milé“ komentáre pod článkami – a to aj od katolíkov.

 

Predpis Cirkvi k matérii eucharistického chleba a vína...

Ako katolíci vieme, že je potrebné zachovať jednotu a určité „liturgické pravidlá hry“ Cirkvi na celom svete – pretože vždy sa nájdu špekulanti a okolnosti, ktoré zvádzajú alebo by mohli zvádzať k tomu, aby sa z pôvodného zloženia a tým nakoniec aj z prevedenia hostie a vína pri slávení Eucharistie stalo pri ľudskej vynachádzavosti a radosti z obchádzania pravidiel niečo iné, ako by malo byť.

Takúto obavu vyjadrila aj Kongregácia pre bohoslužbu a sviatosti očividne z konkrétnych skúseností, keď v obežníku spomína úlety s dodávaním iných ingrediencií do zloženia hostií, ako je predpis, a tiež rôzne spôsoby predaja, pri ktorých je už ťažké zaručiť (oproti zvyčajnému spôsobu výroby hostií a omšového vína predovšetkým v určených rehoľných spoločenstvách) ich predpísané zloženie.

Tiež je problém ustriehnuť pri spôsobe výroby a predaja (údajne už aj v hypermarketoch) ich používanie s ohľadom na cieľ, pre ktorý sa vyrábajú. Jednoducho, za daných okolností a „prekvitania“ kšeftu bez dodržiavania pravidiel bolo povinnosťou a potrebou Cirkvi znovu ich pripomenúť a ujasniť.

Nakoniec, nie je to žiadna novinka. Podľa hovorcu KBS Martina Kramaru smernica vyjadrujúca sa k zákazu používania úplne bezlepkových hostií bola vydaná už v roku 2003, kňazi o nej dobre vedia a nemajú problém vyriešiť prijímanie Eucharistie ani u celiatika, ktorý neznesie ani miligram lepku – o čom už, samozrejme, naše ani iné „mienkotvorné“ médiá nenapísali nič.

 

... kontra ústretovosť k celiatikom

Celiatici sa nájdu všade, v každej farnosti – hoci ich ešte nie je veľa. Nie je však pravda, že Cirkev na nich týmto obežníkom dlabe a neumožňuje im prijímať Eucharistiu alebo ich ohrozuje na zdraví tým, že nemôžu dostať bezlepkovú hostiu.

Hovorca KBS Martin Kramara k tomu pre náš portál napísal: „Hostie, ktoré sa na Slovensku v kostoloch používajú pre veriacich alebo aj kňazov, ktorí trpia celiakiou, majú obsah lepku znížený na minimum, ale nie sú stopercentne bezlepkové. Je známe, že kto by mal voči lepku absolútnu intoleranciu, môže požiadať o dovolenie prijímať Eucharistiu pod spôsobom vína. Pre našich veriacich s celiakiou sa teda reálne nič nemení.

Správy, ktoré hovorili, že hostie pre celiatikov, ktoré sa používajú v kostoloch, budú zrušené, sú mylnou interpretáciou. Aj keď sa tieto hostie ľudovo volajú bezlepkové, treba ozrejmiť, že predsa len majú, aj keď minimalizovaný, obsah lepku a budú sa požívať v našich kostoloch tak ako doteraz.“

Dokonca aj v prípade, ak by mal veriaci problém s prijímaním vína (pri inej zdravotnej kombinácii lepkovej intolerancie a probléme prijať omšové víno v bežnej podobe), môže dostať ako rovnocennú náhradu hroznový mušt za podmienky premenenia počas bohoslužby obety.

Jozef Schwarz, administrátor farnosti Cífer, nám napísal: „Konkrétne ja používam nízkolepkové hostie, ktoré sa oficiálne predávajú v náboženských predajniach na Slovensku (čiže sú certifikované a odporúčané KBS). Zatiaľ som sa nestretol s tým, že by mal niekto z týchto veriacich úplnú intoleranciu na lepok. Ak by mal niekto s tým problém, môžem a nemám problém podávať Eucharistiu iba pod spôsobom vína.“

Žiadna diskriminácia či ohrozenie života sa teda pre celiatikov z pohľadu Cirkvi nedeje: jediné, čo potrebujú, je komunikácia so svojím kňazom vo farnosti a nájdenie riešenia pre ich platné prijímanie Eucharistie – a každý kňaz je na to práve pre túto inštrukciu dobre pripravený a nemal by byť problém vyriešiť túto otázku.

 

Keď sa strápňujeme sami... je to O. K.?

Ostáva sa teda pýtať: Kto nemiluje celiatikov (a Cirkev)? A tiež – vzhľadom na tie ťažké statusy a komentáre na internete aj od veriacich –, ako sme schopní kriticky myslieť, overovať si informácie a pravdivo zastať svoju Cirkev bez verejného (!) „kameňovania“ slovami?

Rozum a jazyk sme totiž všetci dostali už pri počatí... a neodobral sa nám tým, že sme boli pokrstení a máme mať poslušnosť voči učeniu a smerniciam Cirkvi – ani v tomto prípade. (Pričom v mnohom sa vôbec nesnažíme poznať dobro, ktoré Cirkev sleduje učením a smernicami, nevieme o tom nič... a potom je to bieda.) Ak máme jazyk na to, aby sme vedeli frflať a strieľať do vlastných radov, nebolo by lepšie použiť ho progresívne spolu s rozumom na to, aby poznali skutočnú pravdu – a až potom sa vyjadrili?

Ak to neurobili oné médiá – ktovie prečo? – napriek verejne známemu kontaktu na hovorcu KBS (pričom je taký operatívny, že odpoveď pre náš portál napísal obratom neskoro v nedeľu v noci a urobil by to aj pre iných), čo bráni nám urobiť to?

 

Kto má uši, nech počúva... kto má srdce, nech premýšľa... kto má rozum, nech ho používa... bez ohľadu na intoleranciu na lepok.

...

Snímka: Flickr.com (CC licencia)

DISKUSIA (16)
PRIDAŤ NÁZOR
Pravidlá diskusie
+
0
|
-
0
15.07.2017 10:52
Pavol
Je hroznový mušt platnou matériou Eucharistie?
REAGOVAŤ
+
0
|
-
0
15.07.2017 12:03
Eva Letitia
Áno. Je vyslovene spomenutý v tej smernici. Môžete sa sám presvedčiť, keď si ju prečítate.
+
0
|
-
0
17.07.2017 18:33
Pavol
Hroznový mušt, v ktorom sa začal proces kvasenia sa (podľa mňa) volá víno/burčiak.
+
2
|
-
0
15.07.2017 21:17
Nika
Veď keď je v eucharistii Kristus, nemôže nikomu spôsobiť ťažkosti, aj keby tam bol lepok. Skúšalo sa to? Ak áno. o čom je taká voera potom? Alebo ako by to mohol Boh dopustiť, alebo, núka sa otázka, je tam potom prítomný Boh??? Čo na to odpovedajú teológovia?
REAGOVAŤ
+
2
|
-
0
15.07.2017 22:16
maruška
áno, NIka, je to o viere. Ale: pravdivo si povedzme, koľko ľudí, pristupujúcich k Eucharistii, má pevnú vieru až istotu, že prijíma skutočne Pána? Ak by ju mali takú silnú, tú vieru, nemuseli by sme riešiť toto...
+
4
|
-
0
15.07.2017 23:03
PHk
Boh obdaroval človeka nielen slobodnou vôľou, ale aj rozumom - pozrite: Rim 1 20 "možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí", takže aj Cirkev rešpektuje zdravotné potreby celiatikov. Viacerí v komentároch konštatujú, že na Slovensku je bežná osobitná hostia, napr. aj v Modrom kostole v BA. Pred omšou sa celiatici nahlasujú na sv. prijímanie v zákristii. Ináč pre autorku článku: liturgia nie je hra !Pravidlá však má aj "bohoslužobný poriadok" http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=liturgia.V tomto prípade ani úvodzovky nie sú ospravedlnením pre použitie takejto slovnej väzby.Ďakujem
+
0
|
-
0
16.07.2017 13:56
M.
Dali by ste abstinujucemu alkoholikovi prijimanie pod obojim?
+
0
|
-
0
16.07.2017 15:48
Peter Šipula
Po premenení sa zmení takzvaná substancia (podstata) chleba / vína na telo Kristovo alebo krv Kristovi. Matéria chleba alebo vína ako jeho chuť, farba a tvar vsak zostáva. Preto sa spieva "zrak môj i chuť chceli by ma oklamať, ale sluch ma učí pevnú vieru mať." Premenením teda zmyslom vnímané skutočnosti zostávajú.
+
5
|
-
0
16.07.2017 09:32
lenka
dobry den. ja som celiaticka a mam aj histaminovu intoleranciu koli ktorej nemozemeste viac potravin a uz niekolko rokov mozem pit len vodu.co teraz? skodi mi aj polovica vasej nizkolepkovej hostie.mam odskusane. a pan farar mi vravel ze sa s kolegami rozpravali a viaceri celiatici sa vyjadrili ze im po nej nie je dobre. ak poznate tuto diagnozu viete ze lepok sposobuje u nas rakovinu. mam dve male deti. kto sa potom o ne postara? s tymto neuvazujete? aj male mnozstvo lepku sposobi zapal creva.jeho ustup moze trvat aj tri mesiace akho dalej neprimate... tak neviem.podla mna su aj ine obilniny a rastliny z ktorych sa da hostia upiect... su prirodzene bezlepkove muky.naozaj je nutne ist smerom ktory ste vytycili... neviem ci ste niekto mali tieto zdravotne problemy. ako by vam bo jest nieco z coho viete ze sa budete zvyjat v krcoch a popritom sa starat o deti.byt v praci...
REAGOVAŤ
+
1
|
-
0
16.07.2017 11:57
PHk
Ďakujem za odbornú reakciu a som rád, že sa v Cirkvi rešpektujú výsledky vedy a nie fatalistické reakcie niektorých komentátorov. Dúfam, že veda (v ktorej sú priekopníci aj rehoľníci)vyrieši v dohľadnej dobe Vaše utrpenie a navráti radosť zo života.
+
1
|
-
0
16.07.2017 19:01
Rivini
Bezlepkove hostie su vo vacsine EU krajin standardom.Problem s ich pouzivanim ma opat len cirkev na slovensku. S teoriou, ze ak verim, hostia s obsahom lepku mi neuskodi, cirkev velmi neobstoji...vysvetlite to celiatikovi, ktory ma po SV.prijimani bolesti zaludka...samozrejme, ze ludia prezili AJ bez bezlepkovych hostii, ale preco vy sme im nemohli vyjst v ustrety, kedy mame potrebne info o chorobe, AJ riesenie?!?
+
1
|
-
0
16.07.2017 20:07
Janina
Dcérka - celiatička bola na prvom svätom prijímaní. Mám pocit, že veľa ľudí si zamieňa tri ochorenia z lepku: intoleranciu lepku, alergiu na lepok a celiakiu, čo je autoimunitné ochorenie, ako písala Lenka a spôsobuje až rakovinu a nemusí mať vôbec prejavy. Jediným "liekom" je držať bezlepkovú diétu. My sme svorne preplakali celú noc, tak nechápem prečo tam tá pšenica musí byť. Ako to riešiť?
+
0
|
-
1
16.07.2017 21:56
maruška
Rivini, nikde inde v Cirkvi nie sú iné "bezlepkové" hostie, len také, aké sa používajú aj tu na SK. Smernica Cirkvi je rovnaká všade po celom svete (čítala si ju?, je tam link). Nie je možné, aby inde, trebárs aj čo len v Rakúsku, mali inú, "lepšiu" bezlepkovú hostiu. Z toho, čo som zisťovala, tak sa trvá na pravidle, že aj v tej "bezlepkovej" hostii musí byť zvyškový podiel pšenice, čiže ona celkom bezlepková nie je. Čo sa týka prípadov celiakie a intolerancie aj takejto hostie... tu už musí prísť na rad možnosť prijímať pod spôsobom vína (v prípade toho dievčatka by to určite pomohlo, aby nemalo také ťažké spomienky práve na I. sv. príjímanie, netuším, či to riešili) a čo sa týka Lenky: to je fakt osobitný prípad a je mi to ľúto, že nemá možnosť zo zdravotných dôvodov prijímať... ale ja verím, že jej túžba po Ježišovi je tak silná, že On aj tak prichádza k nej, aj bez ľudských viditeľných znakov... to už bude súdiť Boh sám...
+
3
|
-
0
16.07.2017 23:04
Mchaela
Ja sa pri tomto celom zamyslam nad tym, aky chlieb a ake vino ponukal ako seba sameho kristus pri poslednej veceri? Take, ake sa jedlo, pilo. Nemal na to nejaky zvlastny predpis, ani ten chlieb nemal formu malych koliesok, ani vino nemuselo byt biele... To len nase skrupule robia z tohto jeho daru taketo spory. Videli ste niekedy prijimanie u ortodox.krestanov? Eucharistia ma podobu kvaseneho chleba. Videli ste prijimat v talisansku? Vino je cervene. Zazili ste prijimanie evanjelikov? Pod sposobom chleba aj vina. Ozaj, preco katolicka cirkev upustila od prijimania pod obojim? Ja som zazila prisluhovanie vecere panovej aj tak, ze sme si skutocne medzi sebou lamali chlieb a odpijali z kalicha vino. Pod vedenim knaza, podotykam. Ci to teda bude vino cervene, biele, alebo must, ci to bude oblatka, chlieb kaseny ci nekvaseny, s lepkom alebo bez lepku - podstata je inde. Nie v tom, ako prijimam, ale ako prijimam. Ved kto nehodne je a pije, odsudenie si pije...
REAGOVAŤ
+
2
|
-
2
17.07.2017 10:23
Zita
Nepáči sa mi neustála snaha istých ľudí,kruhov,...rozdrobiť pevne stanovené pravidlá..čí už morálne,či priamo týkajúce sa platných cirkevných doktrín,dokumentov... ..sila Eucharistie je taká,že je smiešne a trápne tvrdiť niečo o skupinách ľudí,ktorým by mohla ŠKODIŤ!!
+
0
|
-
0
21.07.2017 10:31
Lisa
Zita myslím, že toto by ste netvrdili, keby sa spomínané zdravotné problémy týkali Vás, Vašich detí, či niekoho iného blízkeho. Úmyslom celiatikov predsa nie je rozbíjať pravidlá, či rozbíjať cirkev. Len sa nejako snažia zvládnuť svoju chorobu a súčasne žiť vieru. Podľa mňa je skôr trápne verejne prezentovať svoju netoleranciu a absenciu porozumenia a súcitu s tými, ktorí trpia zdravotnými ťažkosťami.