logo
konto fb rss email
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.
INZERCIA

Max Kašparů: Deti si nevedia zaviazať šnúrky, ale majú poznať techniku, ako navliecť kondóm?

Publikované: 03.12.2014 o 19:59Autor: Martin Ližičiar / Petra Babulíkováhodiny Prečítate približne za 6.5 minúty
Témou, ktorá rezonuje aj na Slovensku, je sexuálna výchova detí na školách. Cesta+ sa rozprávala s psychiatrom o tom, aký vplyv môže mať táto výchova na deti, ako môže ovplyvniť ich budúce rodiny a manželstvá a o pohľade kresťanov na sex. Detský psychiater a premonštrátsky diakon Prof. PaedDr. ThDr. MUDr. et Dr. Jaroslav Max Kašparů, PhD., Dr. h.c.

Dnes to vyzerá tak, akoby bola spoločnosť posadnutá sexom. Nerieši sa len v médiách, ale už aj napríklad v Európskom parlamente. Vnímate to tak?

Áno, je to tak. Ako vysvetlenie použijem názor známeho a slávneho rakúskeho psychoterapeuta Viktora Frankla, ktorý povedal: "Keď spoločnosť stráca zmysel svojej existencie, v túžbe nájsť liek proti emocionálnej prázdnote - vrhne sa zúrivo na sex." Frankl zdôrazňuje, že spoločnosť začína pretvárať sex, ktorý bol do tej doby niečím skoro posvätným, k niečomu, čím by nikdy nemal byť - odpoveďou na vnútornú prázdnotu človeka. Hovorí tiež, že človek má vo svojom vnútri dve základné ľudské potreby: potrebu dôvernej lásky a potrebu bezpečia. Ani jedno, ani druhé - nejde nahradiť sexom.  

Voči kresťanom sú časté námietky, že sexualitu tabuizujú, nevedia o nej komunikovať a démonizujú ju. Aký postoj voči sexualite vidíte na kresťanoch vy?

Ide o to, na akých kresťanoch. Poznám veriacich, pre ktorých neexistuje v živote žiadny iný hriech okrem hriechov proti šiestemu Božiemu prikázaniu. Proti ostatným veselo hrešia, ale súčasne moralizujú okolitý svet a ukazujú na sexuálnu mravnosť. Poznám tiež návštevníkov kostola, ktorí sa voči Desatoru chovajú ako pri švédskych stoloch a vyberajú si z nich len to, čo im chutí. Ostatné prikázania vyhlásia za stredoveký predsudok, vrátane sexuálnej promiskuity a žitia nadivoko. Neveriaci svet, ktorý nepozná skutočné učenie Cirkvi, si odvodzuje vzťah veriacich k sexualite podľa toho, s kým sa stretne.

Aký má byť zdravý postoj k sexualite?

V prvom rade prirodzený a normálny. Každá etapa ľudského života a každá životná situácia jednotlivého človeka sa časom mení. Pre ženatého muža, ktorý má chorú ženu alebo je v šestonedelí, je na mieste zdržanlivosť, ale pre naplnenie vzťahu s manželkou v bežnom živote je na mieste aktívny sexuálny život. To považujem za normálne, zodpovedajúce stavu a situácii. Akú pravdu mal spisovateľ a novinár G. K. Chesterton, ktorý povedal, že v súčasnej dobe je veľkým hrdinstvom hlásať normálnosť.

 

DISKUTOVAŤ SA DÁ O VŠETKOM, ALE...

Stretávate sa v ambulancii s ľuďmi, ktorí nezvládli svoju sexualitu? Čomu sa môžeme od nich naučiť?

Nesmieme podľahnúť predstave, že všetci ľudia sú si v oblasti sexuality kvalitatívne rovní a všetci majú rovnaké kvantitatívne sexuálne požiadavky. Rolu tu hrá dedičnosť, dispozícia, životný štýl, vek a ďalšie faktory. U niektorých mužov alebo žien hrá sexuálny pud tak silnú rolu, že ho zvládajú veľmi ťažko, iným nerobí problémy. V ambulancii sa nestretávam len s ľuďmi, ktorí trpia poruchou sexuálnej preferencie (pedofília, exhibicionizmus,...) alebo sexuálnej identity (transvestiti, transsexuáli ...), ale i s bežnými poruchami sexuálnych funkcií.

V každom prípade doporučujem vyvarovať sa dráždivým stimulom, akými sú v súčasnej dobe všadeprítomná pornografia, ktorá kazí predovšetkým zdravý vkus, emocionálne nahradzuje biologickým a vyvoláva silnú závislosť. V prípade poruchy alebo problému je dobré poradiť sa  s lekárom, ktorý je na jednej strane odborníkom v odbore a na druhej strane si ctí duchovné hodnoty klienta.

Hovorí sa, že Cirkev je dnes najviac kritizovaná za svoje učenie o sexualite. Vnímate to tak?

Už som o tom trochu hovoril v jednej z predchádzajúcich otázok. Kritika Cirkvi v tomto smere prichádza častejšie a častejšie už aj spomedzi samotných veriacich, dokonca i kňazov. Ozývajú sa stále silnejšie hlasy, aby Cirkev zmenila svoje doterajšie postoje, povolila sobáše gayov a lesbičiek, aby bola homosexualita cirkvou vyhlásená za prirodzenú a vo všetkom rovnocennú s heterosexualitou.

Isto, diskutovať sa dá o všetkom a vždy. Prečo teda nediskutovať medzi matematikmi a fyzikmi o zmene Pytagorovej vety alebo Archimedovho zákona? Nechcelo by to inováciu? Nie sú zastarané ako naša Cirkev?


NIE JE TO SEXUÁLNA VÝCHOVA, ALE SEXUÁLNY TRÉNING

Od akého veku a akým spôsobom je dobré začať so sexuálnou výchovou detí?

 

Odpoveď nájdete v zamknutej časti rozhovoru. Dozviete sa tiež, či skorá informovanosť "pomáha" skoršiemu intímnemu životu a o tom, kto by mohol stáť za týmito snahami.

Zvyšok článku je prístupný iba predplatiteľom. Staňte sa našim predplatiteľom a získajte aj iné výhody.
Informácie o predplatnom na www.cestaplus.sk/predplatne.

cesta+

V prípade, že ste prihlásený v konte a článok sa neodomkne, odporúčame vymazať údaje cookie zo svojho prehliadača.
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.
DISKUSIA (55)
PRIDAŤ NÁZOR
Pravidlá diskusie
+
75
|
-
2
21.02.2014 14:33
Dušan
Nie som veriaci, nie som úzkoprsý v otázkach sexu. Ale každé vekové obdobie dieťaťa má svoje potreby spoznávania. Neprirodzené urýchľovanie (a tým urýchlenie potreby) sexuálnej výchovy je škodlivé.
REAGOVAŤ
+
13
|
-
0
22.02.2014 10:58
Milan
Presne tak!
+
7
|
-
0
24.02.2014 21:36
Reni
Súhlasím.
+
53
|
-
8
21.02.2014 14:43
Juraj Drobný
Sexuálna výchova do školy nepatrí! Rodičia by mali trvať na tom, aby ju do škôl nezavádzali a aby ju ani neprepašovávali do iných predmetov. Súhlasím na 100% s Maxom Kašparú - každé dieťa potrebuje v tomto prípade individuálny, citlivý, dôverný prístup a škola, nech by ako chcela (štátna, katolícka...), nemá šancu to zabezpečiť!
REAGOVAŤ
+
7
|
-
12
22.02.2014 22:16
viera_S
Deti už v materskej škole riešia medzi sebou podobné otázky. ak sa učitelia budú tváriť, že sa ich to netýka, nič sa tým nevyrieši.Vnímavý učiteľ mže urobiť veľa dobrého a aj musí. Už dnes sexuálna výchova v školách existuje a ja si pamatám ako 9 ročná že nás o tejto téme poučoval kňaz na náboženstve - z mojho súčasného phľadu veľmi nevhdoným spôsobom. na kat. gymnáziu povinne mladí museli pozerať film o potrate, nepustili dievčatá von ani ked pri ňom zvracali - to je v poriadku?
+
3
|
-
12
22.02.2014 22:31
veronika
Juraj Dorbny, urcite mas pravdu, ze kazdy potrebuje individualny pristup, ale informovanost o prenosoch pohlavnych chorob, alebo nechceneho tehotenstva v skorom veku su hlavnym problemom, a to by sa malo verejne na besedach ci v vkolach, ci mimo nej ako mimoskolska aktivita urcite sprovozovat.
+
9
|
-
2
23.02.2014 13:56
tereza
Keby sexuálnu výchovu zabezpečila rodina a citlivým prístupom primeraným veku, nemusela by jej miesto zabezpečiť škola. Súhlasím s Vierou, že učiteľ musí zaujať nejaký postoj, keď to najmä starší žiaci riešia na vyučovaní.
+
10
|
-
0
28.02.2014 12:09
Jozef B.
Jozef B. Chcel by som sa spýtať p.Viery S : Pred koľkými rokmi ste mali 9 rokov? Dnes to môže byť úplne ináč.Ale prečo by mal niekto mojím malým deťom vnášať svoje subjektívne názory na sexuálnu výchovu, aj keby sa opieral o osnovy vypracované tímom odborníkov.? Mám 4 deti najmladší má 5 a najstaršia 15.To že sa ma môj malý syn spýtal,prečo je on iný ako Marienka na to mi stačila jedná veta.Na toto ja potrebujem sexuálnu výchovu v predškolskom veku.????
+
42
|
-
5
21.02.2014 15:46
Janula
Ako ucitelka 1.stupna som zasadne proti,a to nielen ako ucitelka,ale ako i matka...
REAGOVAŤ
+
3
|
-
3
22.02.2014 22:35
veronika
Fuha to je prislis skoro, i ked dnes je doba prilis rychla a vraciame sa do dob doby ladovej:O))) ked uz 18-tka je panna kazdy kuka ako puk na nu....treba zmenit spolocnost:O)))
+
27
|
-
1
21.02.2014 17:13
Jana
veľmi múdre slová, najhoršie je to, že tento svet riadia ľudia, ktorí neboli schopní vychovať svoje deti a teraz diktujú a nariaďujú aj tým, ktorí sú schopní vychovať dobré a zodpovedné deti.... ak sa nezobudia tí rozumní a nezačnú bojovať, tak už naše vnúčence nebudú schopné zodpovedného, čestného a láskyplného života :-(
REAGOVAŤ
+
12
|
-
1
22.02.2014 18:35
modamix
Akí rozumní, musíme začať bojovať my všetci, podpisovať petície, aby zákon neprešiel v žiadnom prípade. Nech sexualnu výchovu, tento zakon sformuluju naši zakonodarcovia, prečo to prebrať do bodky zo západu!!!!! Nemožeme preberať tie zvrhlosti. Potom príde juvenilna justícia, a to bude koniec našho šťastneho života a buducnosti vobec:(
+
0
|
-
0
03.03.2015 11:38
občan náročný voči politikom
Ak si objednávam službu od nejakého remeselníka, zaujíma ma, čo urobil, chcem sa s tým oboznámiť, vidieť to, porozprávať sa s tým, kto si službu už kúpil. Ak má nejaký politik alebo iný človek predpísať, ako má štát alebo škola vychovávať moje deti, prirodzene ma zaujíma, ako tento človek žije, či usporiadane alebo "na divoko", ako vychováva alebo vychoval svoje deti. Mám na to právo
+
28
|
-
6
21.02.2014 19:48
Jarka
Sexualna výchova ma prebiehať doma v rodinách, kde je mama a otec!!!Dobrá mama a dobrý otec citlivým spôsobom vedia v rodine vysvetliť deťom aj takéto veci, ak s tým dieťa má problém, rodina nefunguje, je neúplná, má predsa kamarátov a čo si budeme hovoriť, internet tiež veľa toho povie, tak načo to ťahať aj na školy!!!Rodičia, milujte svoje deti a rodinu a bráňme si ju a jej hodnoty a hlavne komunikujme s deťmi
REAGOVAŤ
+
19
|
-
0
21.02.2014 21:44
JItka
S radostí čtu Vaše reakce. A připojuji se k Vám: Rodiče, milujte svoje děti a rodinu a brante si ji a její hodnoty a hlavně komunikujte s detmi.
+
2
|
-
1
24.02.2014 08:59
Guliver
Žiaľ nie každý otec a mama sú schopní citlivým spôsobom vyvsvetliť tieto veci. A je jedno či sú dobrí.
+
1
|
-
1
10.05.2014 18:52
Dagmar
A kto to má dieťa naučiť, ak je otec neznámy a matka strieda partnerov častejšie ako jej syn ponožky? Dozvie od svojej "matky" správny názor??? A takých detí je veľa,Bohužiaľ až priveľa. Robím s nimi 2O rokov a mohla by som z ich príbehov písať legendy...veľmi, veľmi smutné až tragické. Tak sa teda držme skostnatelo, že len rodina je ten správny a jediný činiteľ v sexuálnej výchove a osvete našich, ale aj Vašich detí.
+
4
|
-
34
22.02.2014 09:39
Patrik L
CHYBA 1: Myslím, že Max Kašparu vychádza z nesprávneho predpokladu, keď tvrdí, že "základné ľudské potreby: potrebu dôvernej lásky a potrebu bezpečia". Toto je prekonané, najvyššou ľudskou potrebou je podľa uznávanej Maslowovej pyramídy hodnôt potreba sebarealizácie a sebatranscendencie, láska je kdesi na polceste. Nemali by sme ju teda považovať za najvyššiu hodnotu.
REAGOVAŤ
+
0
|
-
8
22.02.2014 11:23
Christian
"Všeobecne platí, že nižšie položené potreby sú významnejšie a ich aspoň čiastočné uspokojenie je podmienkou pre vznik menej naliehavých a vývojovo vyšších potrieb." Wkipédia
+
3
|
-
23
22.02.2014 12:14
Patrik L
Správny postreh, Christian. Mohol som to zobrať aj z opačného konca. Malowova pyramída totiž hovorí, že medzi základné ľudské potreby na 1. úrovni patria biologické potreby, vrátane sexu. Láska je sociálna potreba, tú zaraďuje do úrovne 3. Ale sú tam ešte dve ďalšie úrovne. Kašparu si zobral V. Franka a Maslowova ignoruje, a tak človeka zužuje na oveľa jednoduchšiu bytosť akou v skutočnosti je. Potreba sexu je primárnejšia než potreba lásky, tá nastupuje až neskôr a po nej nasledujú ďalšie.
+
16
|
-
1
23.02.2014 19:52
Viktor
Toto vychádza z toho vášho materialistického poňatia veci
+
4
|
-
0
24.02.2014 09:41
Peter
Ono Maslowova pyramída má niečo do seba. Na druhej strane existujú milióny ľudí, ktorí či už v zasvätenom živote alebo ako misionári v Afrike a podobne popierajú, že je to jediná pyramída hodnôt. Áno, človek bežne začína s Maslowom, ale časom môže prehodnotiť svoje priority a potreby tak, že je ochotný sa vzdať všetkého a upierať si aj základne biologické potreby, aby uspokojil oveľa vyššie potreby. Maslovowa pyramída neplatí nutne pre všetkých. A tak treba aj postupovať
+
6
|
-
0
24.02.2014 21:51
Domino
1) Frankl zil po Maslowovi...to na margo prekonania....urcite hodnoty su nadcasove 2) V podstate sebatranscendencie je laska, pretoze transcendovat seba znamena vyjst zo seba NAD seba, viac "byt" ako "mat" , byt pre druheho nieje redukovanie cloveka, naopak clovek sa rozvija len ked sa rozvija celostne biologicky, dusevne i duchovne. Redukovat mozno len z vyssej urovne na nizsiu,takze tak nejak to vidim ja
+
5
|
-
2
25.02.2014 21:00
Anna
Asi si lásku nikdy nepoznal. Úprimne Ťa ľutujem.
+
3
|
-
0
28.03.2014 22:39
Patrik L
Laura Ak je reč o zakladnej životnej hodnote v zmysle sebarealizácie a sebatranscendencie, tak to už tu bolo. Ak sa všetci pamätáte na dejepis okolo roku 1939 až 1945 jeden pán s čierným fúzom tiež hlásal sebarealizáciu a sebatranscendenciu. Láska, rodinné bezpečie pre neho neznamenali nič a rodina bola iba výrobná bunka na výrobu dokonalej rasy, kde city, rodinná výchova, krasťanské hodnoty nemali miesto.
+
3
|
-
0
28.03.2014 23:50
Patrik L
Laura Ak niesi schopní toto svojím deťom vysvetliť a potrebuješ lektorov - nech sa páči, ale prečo nútite aj nás ktorí s tým nesúhlasíme, konať ako vy chcete? Akým právom?Sú to naše deti a máme právo o nich rozhodovať, urobte si svoje a potom ich zverte komu chcete, sú vaše.Je demokracia a mám právo na svoj názor, ak nie tak ma DISKRIMINUJETE na základe iného názoru.Kde je demokracia? Alebo sa nám vratila tá ktorá tu bola 40 rokov? Mohol byť iba jeden názor,ostatní musia pritakávať?
+
6
|
-
40
22.02.2014 09:59
Patrik L
CHYBA 2: Ďalšie prehnané porovnanie pochádza z domýšľavosti. Kašparu hovorí, že "Deti sa síce nebudú vedieť naobedovať a zaviazať si šnúrky, ale už v predškolskom veku budú poznať techniku navliekania kondómu". Hovorí o deťoch v 1. a 2. triede ZŠ, do tohto veku sa deti neučia o kondómoch. Sexuálna výchova je veku prispôsobená a je iba verbálna. Téma o používaní kondómov je určená 9-12-ročným. Stačí si prečítať dokument Standards for Sexuality Education in Europe, na webe http://www.bzga-whocc.d
REAGOVAŤ
+
25
|
-
6
22.02.2014 19:02
Jaro
No ty si chorý Patrik, keď chceš rozprávať 9 ročným deťom o navliekaní kondómov. Veď ich radšej k záujmovej činnosti a neotváraj im cestu k pornografii a iným sexuálnym deviáciám ...LOL...
+
13
|
-
0
24.02.2014 09:45
Peter
Keď som chodil do 2. triedy, mal som 8 rokov. Tesne pred nástupom do 3. triedy som mal 9. Narodený 29.8. tak som mal nejaký čas k dobru v škôlke :) Neviem aký zásadný rozdiel by bol v tom, keby na neučili o kondómoch keď som mal 8,5 a keď som mal 9. V tom čase sa mi ako decku páčilo jedno z prvých dievčat, pri ktorých som vôbec dokázal uvažovať nad tým, že s dievčaťom raz chlapec môže mať rodinu. Neviem si predstaviť, že niekto by prišiel a začal ma učiť ako s ňou mať sex.
+
16
|
-
0
25.02.2014 11:45
dana
Neviem si predstaviť, načo je 9-12 ročným deťom vedieť o používaní kondómov!Neviem si predstaviť,že by toto niekto mal vysvetľovať mojim deťom v druhej alebo tretej triede! Nie je náhodou na Slovensku povolená hranica sexu 15 rokov? Ak nie sú primerané učebné osnovy v matematike alebo dejepise, to sá dá napraviť. Ale neprimerané informácie o sexe v neprimeranom skorom veku môžu spôsobiť veľké škody - to sú veci, ktoré už nevrátite späť. Je to veľmi vážna téma.
+
2
|
-
2
28.03.2014 22:51
Patrik L
Laura No to je dobrý nápad, na čo sa piplať s malými deťmi.Všetko im treba dať vedieť hneď na rovinu. A v Číne nás už aj predbehli,tam už deti aj pracujú ako dospelí,načo čakať kým vyrastú. Nech sa realizujú a uplatnia veď je to základná ľudská potreba. Načo by boli deťmi?A vlastne prečo ich kŕmime mliekom a detskou stravou, veď majú potreby ako my DOSPELÍ- stačí dať novorodencoví rezeň do ruky
+
0
|
-
0
24.05.2015 08:04
Andrej
Patrik L ste nedonosene a nebezpecne individuum a podla vasej I.P adresy pisete z vaznice v Leopoldove.
+
7
|
-
17
22.02.2014 10:10
Patrik L
PROBLÉM: Pán Kašparu tvrdí, že sexuálna výchova je téma, ktorá by sa mala otvárať v intímnom priestore domova. To je idealizovanie a vieme, že nie každá rodina toto dokáže zabezpečiť. Spoločnosť sexom žije, deti by mali byť usmernené. Ak sex. výchovu necháme iba na rodičov potom nechávame napospas osudu aj tie deti, ktoré zažívajú rodinné násilie, apatiu voči výchove alebo nedostatok času zo strany rodičov. Sex. výchova nie je hrozbou. Priestor na kresťanské hodnoty v rodinách naďalej zostáva.
REAGOVAŤ
+
0
|
-
1
22.02.2014 10:50
ROBO
Robo Dnes je už tak všetko prekobinované, mnohokrát cez víkedn, keď si chce človek oddýchnuť, aby sa zamýšľal na takými ,,ťažkými témami". Určite je priskoro zavádzať sexuálnu výchovu v predškolskom a v ročníkoch 1-4. Dnes sa na všetko pripravujeme a je viac sexuálnych deviantov ako v minulosti, alebo sme nevedeli - neviem. Ak to má kamarát synovi povedať zle a ja sa to nedozviem tak ťažko zistím, keď sa mi dieťa nezverí. Som ročník, ktorého to učili len na prírodovede asi v 7 tr.ZŠ, to stačil
+
12
|
-
3
22.02.2014 12:29
LP
Patrik I. - zaujímalo by ma, či vy máte deti?!
+
8
|
-
4
23.02.2014 23:59
mamaTO
ked to v niektorych rodinach nefunguje ako ma..v skolach su psychologovia, specializovany pedagogovia a v prvom rade ucitel, ktory predsa vidi a dokaze rozpoznat spravanie dietata. aj rodina aj skola ma vychovavat..Ked to dovolime v skolach davat taketo navody, len viac deti namotivujeme a povedia si,ze ked mozem pouzivat kondom, tak preco to neskusit..co napadne asi takeho 12rocneho nebudu to brat ako nieco intimne ale vulgarne a bude dalsia generacia jak zvierata,len si budeme navliekat kondom
+
2
|
-
0
04.03.2014 18:04
Peter
Patrik koľko máš detí a v akom veku?
+
2
|
-
0
28.03.2014 23:06
Patrik L
laura Prečo človek dozrieva po sexuálnej stránke- dievčatá 12-13 rokov a chlapci 15-18 rokov. Prečo nie v 6-7 rokoch. Ich telo na to nieje pripravené ani telesne ani psychicky ani mentálne a my im to už ideme nasilu podsúvať a nútiť ich do toho? Ani príroda to nerobí.Rozhorčovali sme sa nad tým ako mohli v dejinách králi vydávať svoje 11-12 ročné dcerý, aký mali krutý život.Ale oni žili v manželstve. A kde sme my?
+
5
|
-
24
22.02.2014 12:23
Patrik L
Ešte mi napadlo, k myšlienke ktorú Kašparu hovorí, že deti nevedia zaviazať šnúrky ale o sexe majú byť informované. Samozrejme, pán Kašparu si všimol istú nerovnováhu, ktorú je dobré spomenúť. Nepovažujem to za zásadný argument, pretože toto by sa dalo použiť na kritiku všetkého, napr. "Prečo sa deti učia matematiku, keď nevedia v lese založiť oheň" (v minulosti životne dôležité), alebo "Prečo sa deti učia slovenčinu, keď nevedia rozlíšiť medzi reklamou a pravdou" (v súčasnosti veľmi dôležité)..
REAGOVAŤ
+
21
|
-
2
22.02.2014 15:04
Hela
Patrik, neodpovedal ste na otazku ci mate deti? Snazite sa velmi nas tu presvedcit, ale akosi sa vam to nedari a ani nepodari. Ludia maju este zdravy rozum a hlavne rodicia, ktori si chrania svoje deti.
+
14
|
-
2
22.02.2014 15:32
Silvia
Neviem si úplne predstaviť, že by som deťom v MŠ alebo na 1. stupni mala vysvetľovať sexuálnu výchovu, keď veľa z nich má v dnešnej dobe problém čo i len správne rozlíšiť farby, napočítať do 10, správne vyslovovať hlásky alebo si nie sú isté správnym tvarom písmen... "Veľmi rozumné" im tlačiť do hlavy, v ich veku, nepodstatné informácie...
+
16
|
-
2
22.02.2014 18:15
Jarka
Na co je 9-12 rocnym ovladat pouzivanie kondomov? Suhlasim s maxom kasparu, ako matka buducej prvacky som proti uceniu sexualnej vychovy na prvom stupni ZS.
+
13
|
-
2
23.02.2014 11:14
Buldog
Max, perfektne! Takto terfne to uz davno nesformuloval!
REAGOVAŤ
+
5
|
-
2
23.02.2014 21:39
Maria
Suhlasim..toto je nazor cloveka kt.zo svojej pozicie vidi vnutro cloveka komplexnejsie ..my sme tiez mali prirodopis v 7r. a ludske telo..a nemam pocit ze som roky predtym bola ukratena o informacie ohladom sexu..sexualita sa vyvija prirodzene a naozaj k tomu treba pristupovat individualne aj co sa tyka vysvetlovania u deti..
+
18
|
-
2
23.02.2014 13:50
torta
Max, takto odpovedá človek, ktorý vie, čo hovorí. Je teológ, lekár, otec, dedko a zo svojej praxe vie, kam svet konzumu,hedonizmu a prevrátených hodnôt speje. Vie ako vyzerajú prázdne ľudské duše. Ďakujem za tieto slová.
REAGOVAŤ
+
11
|
-
2
23.02.2014 21:17
make-make
Veru mi to pripomína niečo z dejín antického Ríma. Pokiaľ boli starí Rimania morálne na výške, ich štát prosperoval. V poslednom období starého Ríma padla morálka na dno a Rím prestal existovať. Ak bude civilizácia západného typu pokračovať v nastúpenom trende, skončí rovnako.
REAGOVAŤ
+
3
|
-
3
24.02.2014 09:12
Guliver
Pána Kašparů si Vážim jeho názory sa mi páčili, ale tento rozhovor ma sklamal. Pseudoargumenty, polopravdy a manipulácia. Načo je to dobré? Miesto toho aby sa hľadala cesta ako problém sexuálnej výchovy poctivo riešiť tak sa vytvára obraz diabolského liberalizmu. Stačí si pozrieť výsledky vatikánskeho dotazníka aby bolo jasné, že aj zásadná väčšina katolíkov má napr. na antikoncepciu iný názor a baštou konzervativizmu je napr. Uganda kde aj za homosexualitu hrozí trest smrti. To je ideál?
REAGOVAŤ
+
4
|
-
0
24.02.2014 20:42
Stano!
Problém sexuálnej výchovy poctivo riešiť? Niečo mi uniklo? Máte problém so sexuálnou výchovou? ja svojim deťom poviem čo bude potrebné vtedy ke´d to bude treba a spôsobom aký nám bude vyhovovať. Škola nech mi pomôže so základnými informáciami. VIAC OD NICH NEĆAKÁM!!!
+
7
|
-
1
24.02.2014 21:56
Ivana
Každý normálny rodič, ktorý má deti, bude zásadne proti. Deti majú svoj svet - mnoho ešte vo veku 9 rokov veria, že darčeky nosí Ježiško a poniektorí im chcú zobrať tú bezstarostnosť!!!! Som učiteľka aj matka maloletých detí a som zásadne proti takémuto postupu v sexuálnej výchove. Skúste si pozrieť pripravovanú učebnicu a osnovy predmetu, kde by sa malo učiť o sexuálnej výchove. Siedmaci by si mali - podľa nej - na hodinách SV pozerať porno. Úplne legálne.
+
3
|
-
0
28.02.2014 18:49
Dany
Pripajam sa k nazorom proti. Len pre ilustraciu - moj syn prvak si este donedavna myslel, ze sa deti rodia cez pupok :-) Ked som mu vysvetlila, ze spravidla prichadzaju na svet specialnou cestickou, ktora je blizko "ritky", bol uprimne zhrozeny a znechuteny :-) Naozaj si neviem predstavit, ako by stravil vysvetlovanie sexualneho aktu ucitelom pred celou triedou. Tiez mi je luto ucitelov, ktori maju byt do tejto pozicie dotlaceni :-(
+
2
|
-
0
10.04.2014 02:17
vera števove
vyzerá to tak, že keď nepôjdeme cestou Ugandy, tak o chvíľu bude v Európe trest smrti za za normálnu heterosexuálnu orientáciu. Začína to čudne zapáchať. Pár pedofilov si rozvešiava po Slovensku bilboardy o detskej masturbácii - NECHUTNE...
+
8
|
-
0
24.02.2014 09:42
patrik
Múdre a vysoko obohacujúce myšlienky. Max Kašparů preukázal nesmiernu múdrosť. Ďakujem.
REAGOVAŤ
+
4
|
-
1
26.02.2014 20:24
Paul
Je to velmi jednoduche, ak detom skratia detstvo, skor sa mozu stat konzmentmi, spotrebitelmi, veci ktore casto ani nepotrebuju. Samozrejme zatial je to len natlak na rodicov aby im tie veci kupovali Kym my sme v ich veku behali po vonku v starych veciah ani sa uz prechadzaju v znackovych obleceniach, ktore prestanu byt za nejaky cas moderne. Samozrejme nie kazde dieta je take. Je to cielene, namiesto duchovnych hodnot materialne.Netreba ostavat pri roky pri jednej veci...obchody tak nepojdu...
+
0
|
-
0
27.05.2014 19:45
sani
já som sa učil sám.
REAGOVAŤ
+
0
|
-
0
09.01.2015 20:52
Lucia
Ja ako mama si neželám, aby hoci aj sám profesor sexuológie, čosi vysvetľoval môjmu malému dieťaťu v škole. Ad1: rešpektujem a ctím etapy vývoja dieťaťa a jeho duše a neexistuje, aby malá hlávka mohla poňať tak ťažkú tému bez toho, aby to v nej nezanechalo rozpor. Nechcime od 9ročných detí, aby spracovali témy 13-15ročných adolescentov ( aj v tomto veku s tým mnohí majú problém) Ad2: keď už chcú byť v školách tak pokrokoví, tak nech rozširujú deťom obzory slušného správania-to absentuje.
REAGOVAŤ
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.