logo
konto fb rss email
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.
INZERCIA

Som rozvedený/á a (ne)môžem prijímať sviatosti. Prečo?

Publikované: 23.10.2016 o 00:00Autor: Zuzana Vandákováhodiny Prečítate približne za 4.5 minúty
Rozvedené manželstvá sú veľkou bolesťou Cirkvi. Ale ani tu si Cirkev nechce zakrývať oči, a byť blízko tým, ktorí trpia takýmto spôsobom. Obzvlášť pápež František upozorňuje na nedostatok pastoračnej starostlivosti v tejto oblasti: „Služba venovaná tým, ktorých manželský vzťah sa poškodil, sa javí ako osobitne naliehavá.“

„Som rozvedený/á, a tak neprijímam sviatosti. Nemôžem,“ počuť často. No rozvod neznamená automaticky nemožnosť prijímať sviatosti Cirkvi. Ako to teda je? Čo na to hovorí Cirkev?

„Všetci vieme, že rozvod je obzvlášť bolestivou situáciou. Nik z nás nemá »hotové riešenie« pre všetkých, pretože situácia každej osoby je odlišná. Kresťanská viera pozýva každého, aby vstúpil do spoločenstva s Cirkvou, do takého spoločenstva, ktoré sľubuje každému veriacemu mužovi a žene, že nezostanú vo svojom utrpení opustení. A to povoláva každého katolíka, aby sa snažil pomôcť druhým,“ povedal dnes už emeritný pápež Benedikt XVI.

Nie je pravda, že rozvedený človek v žiadnom prípade nemôže prijímať sviatosti a je odsúdený, aby sa trápil sám. Vôbec nie. Hovorí o tom aj Svätý Otec František v najnovšej exhortácii Amoris laetitia: „Celú históriu Cirkvi sprevádzajú dve logiky: vyčleňovať a znovuzačleňovať. Cesta Cirkvi už od Jeruzalemského koncilu je vždy Ježišovou cestou: cestou milosrdenstva a včleňovania. Cestou Cirkvi je nikoho naveky neodsudzovať; vylievať Božie milosrdenstvo na ľudí, ktorí oň prosia s úprimným srdcom... Pretože skutočná láska (caritas) je vždy nezaslúžená, bezpodmienečná a nezištná! Preto sa treba vyhnúť súdom, ktoré neberú do úvahy zložitosť rozličných situácií; a je nevyhnutné byť pozornými voči spôsobu, ktorým ľudia pre svoj stav žijú i trpia.“

Samotný dôvod rozvodu mnohé vysvetľuje. Ak bol do neho partner donútený proti svojej vôli, alebo v prípade rozvodu z dôvodu bezpečnosti (napríklad, ak je prítomné násilie jedného z manželov), nedopúšťa sa previnenia a je naďalej v plnom spoločenstve s Cirkvou.

Svätý Otec tiež upozorňuje na to, že neexistujú lacné recepty ani lacné riešenia týchto zložitých situácií. „Pokrstení, ktorí sú rozvedení a civilne znovuzosobášení, musia byť viac integrovaní do kresťanských spoločenstiev rozličnými možnými spôsobmi tak, aby sa zabránilo každej možnosti pohoršenia. Logika včlenenia je kľúčom pre ich pastoračné sprevádzanie, aby nielen vedeli, že patria do Kristovho tela, ktorým je Cirkev, ale mali z toho aj radostnú a plodnú skúsenosť.“

Pokrstení bratia a sestry, ktorí majú takisto svoje charizmy a dary, potrebné pre dobro všetkých, „nie sú a nesmú sa cítiť exkomunikovaní, ale môžu žiť a dozrievať ako živé údy Cirkvi, vnímajúc ju ako matku, ktorá ich vždy prijíma, s láskou sa o nich stará a povzbudzuje ich na ceste života a evanjelia,“ pokračuje ďalej František.

Kedy môžu rozvedení manželia prijímať sviatosti?

Treba požiadať biskupa o dovolenie pristupovať k sviatostiam, ktoré je však podmienené vyhlásením založeným na sľube vyjadrenom pri sobáši, že zachová vernosť svojej polovičke. To znamená, že verejne podpíše vyhlásenie, že zostane sám. Urobí tak vo svojej farnosti, kam patrí, stačí zájsť na farský úrad, do farskej kancelárie. Potom s tým nie sú žiadne problémy. Netreba sa báť si tento súhlas od biskupa vyžiadať. V Amoris laetitia čítame: „Zároveň rozvedené, ale nie znovuzosobášené osoby, ktoré sú často svedkami manželskej vernosti, treba povzbudiť, aby v Eucharistii našli pokrm pre posilnenie vo svojom rozpoložení. Miestne spoločenstvo a pastieri musia sprevádzať tieto osoby so starostlivosťou, predovšetkým, ak majú deti alebo ak žijú v ťažkej situácii chudoby.“

Ale čo keď nechcem zostať sám, sama...?

Tu nastáva kameň úrazu. Žitie v ďalšom, novom vzťahu po rozvode človeka de facto zbavuje možnosti pristupovať k sviatostiam. Prečo? Pretože sa pácha ťažký hriech voči platnému manželstvu, keďže pojem rozvod v kánonickom práve neexistuje. „Manželský zväzok ustanovil sám Boh, takže platne uzavreté a manželským úkonom zavŕšené manželstvo medzi pokrstenými nemôže byť nikdy rozviazané,“ hovorí Katechizmus Katolíckej cirkvi (KKC 1640). Takisto ako pri ostatných ťažkých hriechoch, ak v nich zotrvávame a odmietame nápravu (alebo aspoň snahu o ňu), nemôžeme prijať rozhrešenie.

No nepozerajme sa na to len čierno-bielo. Ani tu Cirkev nepriviera dvere pred veriacimi. Nevyháňa ich. Nemožnosť pristupovať k sviatostiam ešte neznamená nemôcť prijímať aj ostatné prostriedky milosti! Ako napríklad osobná či spoločná modlitba, čítanie Svätého písma, adorácia, skutky milosrdenstva, služba druhým či účasť na svätej omši, hoci bez prijímania Eucharistie.

 

Zvyšok článku sa dočítate v zamknutej časti. Ďakujeme, že nás podporujete aj cez predplatné. 

Zvyšok článku je prístupný iba predplatiteľom. Staňte sa našim predplatiteľom a získajte aj iné výhody.
Informácie o predplatnom na www.cestaplus.sk/predplatne.

cesta+

V prípade, že ste prihlásený v konte a článok sa neodomkne, odporúčame vymazať údaje cookie zo svojho prehliadača.
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.
DISKUSIA (9)
PRIDAŤ NÁZOR
Pravidlá diskusie
+
2
|
-
0
23.10.2016 09:58
Peter
Som rád, že sa venujete práve tejto téme. Je to určite potrebné, cirkev nemôže byť len spoločenstvom "dokonalých", práve evanjelium dnešnej nedele hovorí o nesprávnosti postoja farizeja. Úlohou nás katolíkov nie je súdiť, ale milovať. Je viacero skupín ľudí, ktorí by potrebovali viac prijatia a pozornosti v Cirkvi. Ďalšou témou, v ktorej máme v súčasnosti (my katolíci) medzery, je pastorácia osôb s homosexuálnym cítením.
REAGOVAŤ
+
1
|
-
0
23.10.2016 17:04
Anonym
Moji rodicia su rozvedeni uz cca 10 rokov (po 20 rokoch manzelstva) a nebolo to z rozmaru. Nikdy nikoho ineho nemali po rozvode. Je mi osobne z tejto problematiky smutno, lebo nemozu chodit na prijamnie. Rodicia odmietaju ist a vypytat si povolenie alebo nejaky papier, je im to proti srsti. Ja sa povazujem za praktizujuceho krestana, nie je nic lepsie na svete ako zivot s Bohom, ale i mne je toto proti chuti, aby nejaky papier od biskupa, ktory ich ani nepozna, dovolil znova pristupovat k prijimaniu. Ako som pisal na zaciatku, je mi to luto, lebo by som chcel aby zili v plnosti. Slova o tom ze mozu prijimat ostatne milosti je fajn, ale vieme ze ak mame napr nadchu necitime sa dobre na celom tele a tak podobne ak nemozu prijimat Eucharistiu, ktorej predchadza uprimna spoved (ktora pomaha cloveku velmi vyrazne) nie je to ono. Bozie pozehnanie vsetkym
REAGOVAŤ
+
7
|
-
1
23.10.2016 19:41
Peter
Ja v tom taký vážny problém nevidím. Pokiaľ je ich túžba po eucharistií dostatočne silná, nemalo by pre nich byť problém zájsť na farský úrad pýtať si povolenie. Nechcem nikoho súdiť, ale ak sú ochotní vzdať sa doživotne eucharistie, lebo im je nepríjemné pýtať si povolenie, tak je ich láska k eucharistií prinajmenšom otázna.
+
0
|
-
0
24.10.2016 14:56
Anonym
Ahoj Peto, neviem nakolko je ich tuzba po eucharistii silna, ale povedal by som ze clovek si zvykne, ked im zakon povie nesmies chodit na prijimanie. Rozvod nie je jednoduchy, mozno v danej chvili nemaju chut riesit nieco podobne, prejde urcity cas a zvyknu si. Papier od farskeho uradu mi pride ako formalita a ze Cirkev by mohla mozno spravit kroky v tejto oblasti ked taketo pary ktore ziju cisto aj po rozvode a to tym, ze by napr mohli dalej chodit na prijimanie ked dodrzia to ze nikoho nebudu mat, ako je tomu ked to podpisu na farskom urade. Suhlasim s tebou, ze kde je vola je cesta, ale ked nenosime topanky daneho clovek tak mozno nevieme celkom pochopit co sa deje v tych ludoch. Budu tym papierom milsi Bohu? Co to meni na veci ak ziju cisto od samotneho rozvodu? Peto, vysvetli mi, prosim, preco tak trvat na tom papieri? Ide mi o to ze by tam mohol byt citlivejsi pristup a v konecnom dosledku moji rodicia ziju to co od nich ziada papier. Zaujima ma to, preto sa pytam otazky. Dakujem
+
0
|
-
0
24.10.2016 21:45
Peter
Asi ti nebudem vedieť dostatočne odpovedať, prečo je ten papier dôležitý. Moc sa v týchto záležitostiach nepohybujem, ak by to zmenili, nenamietal by som. Som za každú iniciatívu, ktorá pomôže veriacim v ich prežívaní viery. Komentárom som chcel povedať asi toľko, že v tom papieri nevidím problém, kto skutočne chce prijímať eucharistiu, ten si to zariadi aj keď je to nepríjemné. Ani spoveď nie je vždy príjemná.
+
0
|
-
0
23.10.2016 18:05
Marta
Čo tak inšpirovať sa u našich pravoslavnych bratov? Ti maju tuto problematiku vyriesenu elegantne.
REAGOVAŤ
+
0
|
-
0
25.10.2016 08:39
Bohuslav
Ako?Dakujem za odpoved.
+
1
|
-
0
25.10.2016 10:38
Marta
http://nesvatostnamanzelstvi.wz.cz/index.php?c=texty/vychod.htm
+
1
|
-
0
27.10.2016 13:23
Jozef
Je dobré, že sa venujete tejto téme hneď v niekoľkých článkoch. Čo mi v nich však chýba je zmienka o možnosti nechať si preskúmať platnosť svojho manželstva na cirkevnom súde. Ide o proces, ktorý je prítomný v legislatíve Cirkvi celé stáročia a prešiel už rôznymi zmenami. Naposledy sa reforme tohto procesu pred rokom venoval aj Svätý Otec František, ktorému záležalo na jeho zjednodušení. Bolo by dobré, keď ste už túto tému načali, že by ste informovali svojich čitateľov aj o tejto možnosti. Takto sú totiž vaše informácie neúplné a nedávajú čitateľom kompletný obraz o problematike rozvodu.
REAGOVAŤ
INZERCIA
GOOGLE REKLAMA: Ak sa Vám zdá reklama nevhodná pre náš portál, pošlite nám, prosím, jej link.